Dubaitravelattractionsmap: نصائح مهمة للمقبليين على اختبارات الأيلتس

البوست ده خلاصة تجربة ذاتية لي في الكام شهر اللي فاتو في 2017 ..موجه للناس الجادة اللي مستواها في الانجليزي فوق المتوسط وعايزة توصل لمستوي C1.
تحديدا الناس اللي مستواها B2 / upper intermediate ... وهيفيد اي حد بيجهز لامتحان التوفل أو الايلتس في خلال ال٦ شهور الجاية يجيب سكور عالي..
الخطوات اللي هكتبها دي انا مجربها بنفسي وواثق من نتيجتها.

علي الهامش كده، المرحلة دي انت يعتبر كسرت حاجز الصعوبة في اللغة .. والموضوع بالنسبالك هيبقي معادلة حسابية، كل ساعة زيادة باستفادة اكبر، لانك تجاوزت الـ basics خلاص..وبالتالي اي حاجة هتقراها هتفيدك. سواء كنت ماشي علي كورس منظم أو بتقرا مقالات عشوائية من النت او بتتفرج علي فيديوهات بتقابلك علي اليوتيوب
ولكن اكيد كل ما كن عندك خطة كل ما كان افضل.
دي الحاجات اللي انا كنت بعملها وفادتني ..

1- كـ top dog course of report .. في جامعة كامبريدج منزلة كتاب اسمه objective proficiency .ده بيأهلك لامتحان C1 في الجامعة عندهم..ما علينا.
الكتاب شامل الاربع جوانب اللغة .. قراءة وسماع وتحدث وكتابة. وهيطورك فيهم بالتوازي..وفي تمارين علي كل جزء. يفضل لو تطبع الكتاب في أي مكتبة. مش هيكلفك xx جنيه.
ده لينك الكتاب بالملفات الصوتية.https://goo.gl/48fbdv
او ممكن تحمل الاسطوانة التفاعلية دي بتاعته افضل..https://goo.gl/48fbdv
.-------------
نيجي بقي لكل جزء مفصل،،
الـ grammar:
في كتاب اسمه English linguistic communication Grammar In Use .. وده باختصار افضل مصدر قابلني للجرامر. الكتاب هيشرحلك كل القواعد مع أمثله وتمارين عليها. وفي ملفات صوتية لمحادثات بيقرأها عشان تحسن طريقة استخدامك للقواعد في سياقها
لينك https://goo.gl/48fbdv

الـ vocabulary
ده مصدر من كامبريدج، كتاب اسمه
English Vocabulary inwards Use Upper-Intermediate & Advanced
لذيذ وسهل، والكتاب ده بالذات لازم تقراه لو بتحضر لتوفل او ايلتس..لانه هيساعدك في الreading & writing
لينك https://goo.gl/48fbdv

كـ تمرين عملي أكتر للقراءة فأنت تنزل علي موبايلك تطبيق جريدة النيويورك تايمز، اسمه NYTimes. مش هقلك اقرا نص ساعة مثلا، لا أقرأ بس الـ breaking intelligence اللي بيبعتوهالك...دي هتحس بيها فعلا بعد شهرين مثلا من متابعة يومية ليهم..هتحس انك بقيت صحفي وانت بتتكلم او بتكتب.
-----------------
الـ listening ،،

دول three حاجات هيساعدوك جدا:
1- ابدا من دلوقتي اسمع Podcasts. لأن دي أفضل طريقة تقوي بيها لغتك وثقافتك عموما. ازاي؟ حمل البرنامج ده علي موبايلك ( podcast democracy ). واختار اي podcast موجود هناك وتابعه، دول اسماء المفضلين عندي،
Invisibila, The daily, Stuff you lot should know, TED radio hour.

2- انا بمل الحقيقة من قراءة الكتب كاملة، فـ الaudio books كانت بالنسبالي أرحم بكتير، هتحسن منها السماع جدا، وفي نفس الوقت بتاخد فكرة عن كتاب في three ساعات بدل three أيام.. هتلاقي هنا كتير منهم http://www.learnoutloud.com/Free-Audio-Video
----------------
الـ Speaking,
طبعا لو في حد native speaker بتتكلم معاه يبقي عظيم. عن نفسي كنت بتكلم مع ناس من United Kingdom of Great Britain in addition to Northern Ireland & U.S. of A. بعلمهم عربي وفي المقابل بنتكلم انجليزي. ودول هتوصلهم عن طريق مواقع التبادل واشهرهم Italki ... بس خلي الرسالة اللي بتبعتهالهم في الأول محترمة كده مش hi, wanna acquire together ?
لو ملقيتش حد وده وارد متوقفش، شوف واحد صاحبك بيتعلم معاك واتكلموا مع بعض انجليزي لساعات. انا واحد صاحبي كنت بجبره نتكلم انجليزي كل لما نخرج. في الأول هتضحكوا كل جملتين، بس بعدين هتبقي ممتعة.
اخر حاجة كنت بعملها، اي مقال يقابلك، اقراه وسجله بصوتك من الموبايل. واسمعه بعد كده عشان تعرف ايه عيوبك في الكلام. ودي طريقة فعالة جدا لأننا بنتكلم دايما لكن مبنسمعش نفسنا..
-------------
آخر حاجة الـ writing ،، وده الحقيقة مفيش كلام كتير عنه غير انك تكتب كتير ولو مرة في الأسبوع.. وأول لينك انا منزله فوق هيدربك علي ده كويس وهيجيبلك أمثله عشان تكتب زيها.

- بس كده :D الحقيقة موضوع اللغات ده overwhelming علي الفاضي.. اتعامل مع الموضوع علي انه fun مش واجب بتعمله وخليه روتين في حياتك اليومية وانت مش هتقابلك اي صعوبات.
وعلي الهامش كده، مستوي ثقافتك العامة وطريقة تفكيرك هتغير جدا لما تتابع الحاجات دي يوميا. وهتحس فعلا بمعني جملة عايزين نثري المحتوي العربي علي النت.


بالتوفيق ان شاء الله للجميع.

Sumber https://iseekthepeak.blogspot.com/

Jangan sampai ketinggalan postingan-postingan terbaik dari Dubaitravelattractionsmap: نصائح مهمة للمقبليين على اختبارات الأيلتس. Berlangganan melalui email sekarang juga:

Bali Attractions

BACA JUGA LAINNYA:

Bali Attractions